Monday 9 May 2011

دانشجویان ۲۵ اردیبهشت را مثل ۲۵ بهمن تمام ایران را سبز خواهیم کرد



• جمعی از دانشجویان کرد و مازندرانی از اعتراض سراسری ۲۵ اردیبهشت در دانشگاه ها حمایت کرده اند ...


دوشنبه  ۱۹ ارديبهشت ۱٣۹۰ -  ۹ می ۲۰۱۱


اخبار روز: حمایت های گروه های دانشجویی از تظاهرات سراسری اعتراضی در روز ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد. در تازه ترین واکنش ها، جمعی از دانشجویان کرد و مازندرانی از این حرکت اعلام حمایت کرده اند. 


بیانیه جمعی از دانشجویان کرد در حمایت از بهار اعتراضات دانشجویی ۲۵ اردیبهشت ماه 
بنا بر اعلام صفحه فیس بوک ۲۵ اردیبهشت ماه جمعی از دانشجویان کرد ضمن صدور بیانیه ای اعلام حمایت خود را از این حرکت اعلام نموده و خواستار « آزادی زندانیان سیاسی دربند، لغو حکم اعدام، برچیده شدن قضای پلیسی و امنیتی حاکم بر فضای ایران و کردستان، احقاق حقوق ایرانیان منطبق با موازین حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی مطبوعات و رسانه ها، آزادی فعالیت احزاب سیاسی، به رسمیت شناخته شدن حق تعیین سرنوشت و تنوعات زبانی – فرهنگی ، آزادی زنان و رفع تبعض جنسیتی، رفع فشار بر اقلیت های مذهبی» شدند. متن این بیانیه به شرح ذیل می باشد : 

با روی کار آمدن دولت کودتا در ایران و حوادث پس از انتخابات، فضای سیاسی – اجتماعی ایران بیش از پیش پلیسی و امنیتی شد. فعالین سیاسی، دانشجویی، مدنی، روزنامه نگاران و ... به بهانه هایی واهی بازداشت و به حبس های طولانی مدت محکوم شدند. آمار زندانیان سیاسی به بیشترین حد خود رسید، اعدام های سیاسی رو به فزونی گرفت و فضای پلیسی و امنیتی بر جامعه مستولی گشت. بعد از انتخابات دهم، جمهوری اسلامی آشکارا دیدگاه اقلیتی خودکامه را به جامعه تحمیل کرد و با شکنحه، زندان، اعدام و ... سعی در به کنترل در آوردن جامعه کرد. مردم آزادیخواه ایران با تمامی محدودیت های موجود در چند مقطع توانستند با حضور خود در خیابان، اعتراض خود به اتفاقاتی به وقوع پیوسته را نشان دهند و تجمعاتی آرام و به دور از خشونت را برگزار کنند. با همه این توضیحات، بعد از انتخابات فضای سیاسی- اجتماعی ایران بیش از پیش امنیتی و پلیسی شد. آزادی بیان و آزادی های سیاسی و اجتماعی بیش از پیش محدود شد و جامعه عملا به دو بخش خودی و غیرخودی تقسیم شد. دایره خودی ها نیز هر روز محدودتر گشت. در این بین وضعیت کردستان و فضای سیاسی - اجتماعی آن بیشتر از هر دوره ای پلیسی و امنیتی شد. صدها فعال سیاسی، مدنی و دانشجویی بازداشت و به احکام سنگین محکوم شدند. چندین نفر نفر به اعدام محکوم شدند و حکم چند نفر از آنها به اجرا در آمد. احسان فتاحیان، فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، شیرین علم هولی، علی حیدریان و... اعدام شدند. دهها نفر مجبور به ترک وطن شدند. هر وجدان آزادی در مقابل وضعیت بوجود آمده احساس مسئولیت کرده و سعی بر کنش و فعالیتهایی برای متوقف کردن این روند می کند. 

بر همین اساس: 
ما دانشجویان کرد دانشگاه های ایران همگام با سایر دانشجویان دانشگاه های ایران از تمامی دانشجویان از اعتصاب سراسری دانشجویان در روز ۲۵ اردیبهشت حمایت می کنیم و خواسته های خود را به شرح زیر بیان می داریم: آزادی زندانیان سیاسی دربند، لغو حکم اعدام، برچیده شدن فضای پلیسی و امنیتی حاکم بر فضای ایران و کردستان، احقاق حقوق ایرانیان منطبق با موازین حقوق بشر، آزادی بیان و آزادی مطبوعات و رسانه ها، آزادی فعالیت احزاب سیاسی، به رسمیت شناخته شدن حق تعیین سرنوشت و تنوعات زبانی – فرهنگی ، آزادی زنان و رفع تبعض جنسیتی، رفع فشار بر اقلیت های مذهبی. 


پیوستن دانشجویان دانشگاه مازندران به اعتصاب سراسری ۲۵ اردیبهشت و طرح پیشنهادهایی استراتژیک 
بنا به گزارش صفحه فیس بوک بیست و پنج اردیبهشت دانشجویان مازنداران در پی فراخوان عمومی دانشجویان پلی تکنیک برای پیوستن به اعتراضات دانشجویی اردیبهشت ماه با صدور بیانیه ای اعلام آمادگی نمودند. در این بیانیه علاوه بر تاکید و حمایت از اعتراض راهکارهایی برای گسترش دامنه اعتراضات پیشنهاد شده است . متن این بیانیه بشرح زیر می باشد: 

فشارهای حکومت ایران و نهاد های وابسته به ان بر نهاد دانشگاه، دانشجویان و اساتید مستقل همچنان ادامه دارد. سرکوب های گسترده ای که در سطح ملی از شانزده اذر ٨٨ به این سو روز بروز بر شدت ان اافزوده می گردد. روزها و ماه هایی که کمتر فعال دانشجویی ای از احکام انظباطی، زندان، احضار و... در امان مانده است. 
دانشگاه مازندران نیز که در تمامی این سال ها یکی از بازوهای مهم و تاثیرگذار جنبش دانشجویی ایران بوده، در دو سال اخیر نیز با وجود تمامی هزینه هایی که بر پیکرش تحمیل شده همجنان استوار و مصمم به راه خویش ادامه می دهد. 
سخن در این روزهای ننگینی که که تمامیت خواهان برای ملت ایران رقم زده اند، بسیار است اما ما هم اکنون ترجیح می دهیم سخن را کوتاه کرده و با گذر از مقام نارضایتی که کسی در فراگیر بودن ان تردیدی ندارد، ۲۵ اردیبهشت ماه را به فرصتی تبدیل کنیم که در عمل کنش جمعی و اعتراضی مان به وضع موجود را به رخ مسببان ان بکشانیم. 
برخی از دولتمردان ایران شرایط کنونی را پیچ اخر تاریخ می نامند، اری ما نیز بر همین باوریم اما با رویکردی دیگر. به باور ما شرایط استبدادی کنونی اخرین پیچی ست که جنبش دیرپای دموکراسی خواهی در ایران با گذر از ان به سرمنزل مقصود خواهد رسید. 
تاریخ در حال رقم خوردن است، خاورمیانه ابستن حوادثی ژرف و تاریخ ساز هست، چهره ی دیگری از ان در حال شکل گرفتن است، ما بر این باوریم در قرن بیست و یکم و در شرایطی که جنبش های اجتماعی در اقصی نقاط دنیا از هم الهام گرفته و به هم یاری می بخشند، همکاری خرده جنبش ها در کشورهای مختلف منطقه می تواند هزینه ی سرکوب برای این دولت ها را بالا برده و همچنین بر حمایت های بین المللی از ان ها بیفزاید. 
ما جمعی از فعالین دانشجویی دانشگاه مازندران با تاکید بر این که هیچ گونه مرزبندی بین فعالین داخل و خارج از کشور قائل نیستیم، اعلام می داریم انتظار و درخواستی بزرگ از فعالین دانشجویی خارج از کشور داریم و ان هم ایجاد پل های ارتباطی مستحکم بین جنبش دانشجویی ایران و سایر کشورها- علی الخصوص کشورهای همجوار-می باشد، شاید زیباترین تصاویری که مستعد خواهد بود در تاریخ مبارزه با دیکتاتوری ها درج گردند اعتصاب های دانشجویی ست که حتی بصورت نمادین و مقطعی با اهدافی مشترک در یک روز معین در چند کشور همجوار و حتی غیرهمجوار می تواند صورت گیرد. نیک می دانیم که براورده شدن این خواسته اسان نیست اما توانایی اش را در بزرگانی که در خارج از کشور سکونت دارند می بینیم و به عملی شدن ان ایمان داریم. 
پیشنهادی نیز به همراهانمان در دیگر دانشگاه های ایران داریم، خرده جنبش ها و حتی جنبش کلان اجتماعی سیاسی ایران بارها و بارها با حرکت ها و کنش های جمعی مقطعی ای مواجه بودند که بدلیل استمرار نیافتن، هزینه های تحمیلی اش بر دستاورد ها فزونی گرفت، ما نیز معتقدیم اعتصاب و تحریم کلاس های درس طرحی ست معقول و کم هزینه، اما امید داریم این روند ادامه یابد و تنها برای خالی نبودن عریضه و قدرت نمایی در برابر هیئت حاکمه تلقی نگردد. 
این اعتصاب ها باید بصورت هفتگی ادامه یابد و پیشنهادمان این است که چون در بسیاری از دانشگاه ها طی یک ترم بیش از یک غیبت در یک درس مجاز نمی باشد، می توان تدابیری همچون تغییر روزهای اعتصاب بصورت گردشی اندیشید تا مشکلی متوجه دانشجویان کنشگر نگردد. 
استمرار در تاکید و مقاومت بر سر مطالباتمان است که پیروزی را نصیب ما خواهد کرد... 

شایان ذکر است که دانشگاه مازنداران سابقه قابل تقدیری در جنبش دانشجویی داشته و تا کنون دانشجویان این دانشگاه هزینه های بسیاری را در راستای آرمان های جنبش دانشجویی پرداخته اند. فضای به شدت امنیتی در این دانشگاه در هفته های اخیر بسیار خبرساز بوده است و دانشجویان این دانشگاه قصد دارند در روز ۲۵ اردیبهشت ماه دست به تجمعی اعتراض آمیز در راستای شکستن این فضا بزنند.


No comments:

Post a Comment